Banal nationalism
Uttrycket ”banal nationalism” kan hjälpa oss att förstå hur människor i vardagslivet skapar och återskapar nationer. Det handlar om att göra nationen, folket, Sverige, det svenska på tusen små sätt. Den här typen av enkel nationalism handlar alltså inte om något flaggviftande i stil med Sverigedemokraterna. Likafullt sätter den gränser för vad som är möjligt att göra politiskt.

Hur går vi bortom dessa gränser? Går det att tänka sig en politik som inte bottnar i nationen?

Adrienne Sörbom, docent i sociologi vid Södertörns högskola ger utifrån sin bok Politikens gränser: politik, socialdemokrati och globalisering exempel på banal nationalism.

Samuel Edquist, docent i historia vid Uppsala universitet, kommenterar och funderar över alternativen. Han har bland annat forskat om nationella föreställningar inom svenska folkrörelsemiljöer.

• Onsdag 24 oktober kl 18.00 - 20.00, ABF-huset, Sveavägen 41
• Fri entré