Maria Grafström

ORÄTTVIS ELLER FÖR SNÄLL?

Välkommen till ett frukostseminarium om svensk näringslivsjournalistik

Skandaler, kvartalsrapporter och förlustaffärer eller framgångssagor, hållbarhetsarbete och innovationer. Vilken bild är det egentligen som träder fram i medierapporteringen om näringslivet? Skildras företagen oftast som boven i dramat när handlar om företagande och ekonomi på redaktionell plats? Missar journalistiken framgångssagor som borde berättas? Eller står ekonomi- och näringslivsjournalisterna tvärtom många gånger för nära branschen de ska granska? Och är företagen tillräckligt transparenta?

Välkommen till ett frukostseminarium som ställer frågor om hur den samlade rapporteringen om näringslivet ser ut i dag när allt fler företag vill prata hållbarhet och samhällsnytta. Nappar redaktionerna på det? Vilka företag är det som syns och vilka berättelser är det som får ta plats? Och hur ser näringslivet på journalistikens granskande uppdrag?

Seminariet inleds med ett samtal mellan moderator Erik Blix och industri- och finansmannen Carl Bennet, näringslivsprofil med en mångårig erfarenhet från ledande positioner och styrelseposter från storbolag som Getinge, Elanders, Electrolux och Boliden.

Efter det inledande samtalet följer ett panelsamtal.

Medverkande
Maria Grafström, docent i företagsekonomi och organisationsforskare på Score (Stockholm centrum för forskning om offentlig sektor) vid Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet.
Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv
Björn Löfdahl, programdirektör Sveriges Radio
Susanne Najafi, entreprenör och grundare till riskkapitalbolaget Backing minds

Moderator: Erik Blix. Seminariet inleds av Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Läs mer om anmäl här: https://invajo.com/l/P4L6mkv03D