Bildtext: Scores nya lokaler i ”Västra Nobelhuset”, Frescativägen 14B. Huset uppfördes 1909 och fungerade då som Svante Ahrrenius laboratorium. T.v. skymtar ”Östra Nobelhuset”, som då var Svante Ahrrenius bostad.
Scores nya lokaler i ”Västra Nobelhuset”, Frescativägen 14A. Huset uppfördes 1909 och fungerade då som Svante Ahrrenius laboratorium. T.v. skymtar ”Östra Nobelhuset”, som då var Svante Ahrrenius bostad.

Score flyttar till nya lokaler i Nobelhuset i Frescati i januari 2016.

Efter 20 år i Kräftriket flyttar Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor, Score, till Frescati.

-Flytten blir en nystart, en positiv injektion, säger Staffan Furusten, föreståndare på Score. Vår verksamhet rullar ju på, men sådana här förändringar skapar en spännande dynamik i arbetsmiljön!

Scores personal besöker Nobelhuset i början av 2015.

Vad betyder det att flytta till Frescati?

-Våra lokaler i Kräftriket låg strategiskt mitt emellan Stockholms universitet och Handelshögskolan i Stockholm, våra två huvudmän. Men nu får vi istället nära till våra samarbetsinstitutioner på Frescati!

-Nobelhuset ligger bara ett stenkast från T-banan, det är ett plus. Sedan har ju vi fått vara med och utforma lokalerna i Nobelhuset, så de är väl anpassade till vår verksamhet. Vi ser fram emot att arbeta här!

Scores föreståndare Staffan Furusten besöker huset under renoveringarna. T.v. Marie-Louise Edwin från Byggnadsplaneringen, SU.
Scores föreståndare Staffan Furusten besöker huset under renoveringarna. T.v. Marie-Louise Edwin från Fastighetsavdelningen, SU.

Varför flyttar ni?

-Trångboddheten på universitetet är väl känd. Den här gången blev det vi som fick flytta på oss.

Ursprungligen laboratorium

Nobelhusen i Frescati byggdes ursprungligen för ”Nobelinstitutet för fysikalisk kemi”. Husen stod färdiga 1909. Det östra huset fungerade som privatbostad för Svante Ahrrenius, nobelpristagare i kemi 1903. Det västra huset, som Score nu flyttar in i, var laboratorium.

Scores nya besöksadress är Frescativägen 14A.