För åttonde året i rad arrangerades SAMspråk under Almedalsveckan i Visby,  under en dag träffas forskare inom humaniora och samhällsvetenskap, politiker och andra beslutsfattare för att diskutera forskning som kan förändra politiken.

I seminariet Vinnare och förlorare på spelmarknaden medverkade Score-forskaren Susanna Alexius.

Statligt ansvarstagande är den reglerade spelmarknadens officiella existensberättigande. Frågor som disktuterades var bland andr; Hur yttrar sig detta ansvarstagande i praktiken och vad får det för implikationer? Vilka ansvarsluckor riskerar att uppstå mellan individer som förväntas "spela lagom!" och organisationer som sjunger egenansvarets och förebyggandets lov?

Medverkade gjorde:

Susanna Alexius, ek. dr i företagsekonomi och organisationsforskare Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet.
Jenny Cisneros Örnberg, fil. dr i statsvetenskap och föreståndare på Centre for Social Research on Alcohol and Drugs (SoRAD) Stockholms universitet
Peter Johnsson (S), riksdagsledamot, ledamot i Kulturutskottet samt spelpolitisk talesman
Agneta Börjesson (MP) riksdagsledamot med ansvar för kriminalvårdsfrågor och spelpolitik
John Chrispinsson, moderator

Statligt ansvarstagande är den reglerade spelmarknadens officiella existensberättigande. Men hur yttrar sig detta ansvarstagande i praktiken och vad får det för implikationer? Vilka ansvarsluckor riskerar att uppstå mellan individer som förväntas "spela lagom!" och organisationer som sjunger egenansvarets och förebyggandets lov.

Zenita Strandänger, CSR-chef på Svenska spel

- See more at: http://www.rj.se/Forskningsnyheter/RJ-/2014/SAMsprak-i-Almedalen/#sthash.lsda8cgy.dpufVinnare och förlorare på spelmarknaden

Zenita Strandänger, CSR-chef på Svenska spel

Se videon från seminariet här (extern länk)