Vinnare och förlorare på spelmarknaden
Datum: 30/6 2014 kl. 16:00 - 16:45
Plats: Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34, Bryggarsalen, Mellangatan 54

Statligt ansvarstagande är den reglerade spelmarknadens officiella existensberättigande. Men hur yttrar sig detta i praktiken? Vilka ansvarsluckor riskerar att uppstå mellan individer som förväntas ”spela lagom!” och organisationer som sjunger egenansvarets och förebyggandets lov? Välkommen till ett samtal mellan forskare och politiker om spelande och ansvar.

Medverkande:
Susanna Alexius, Ek dr i företagsekonomi och organisationsforskare, Handelshögskolan i Stockholm Stockholms universitet. Jenny Cisneros Örnberg, Fil dr i statsvetenskap föreståndare, Centre for Social Research on Alcohol and Drugs (SoRAD) Stockholms universitet. Peter Johnsson, Riksdagsledamot ledamot i Kulturutskottet samt spelpolitisk talesman, Socialdemokraterna. Agneta Börjesson, Riksdagsledamot kriminalvårdsfrågor spelpoliti, Miljöpartiet. Zenita Strandänger, Svenska spel. John Crispinsson, Moderator. Sharon Jåma, Moderator.

Ytterligare information:
Arrangör är SAMspråk - Ett samarbete mellan forskningsfinansiärerna Formas, Forte, Riksbankens Jubileumsfond och Vetenskapsrådet. SAMspråk i Almedalen är en serie seminarier under politikerveckan i Almedalen som arrangeras av Vetenskapsrådet, Forte, Formas och Riksbankens Jubileumsfond. Journalisterna John Chrispinsson och Sharon Jåma kommer att guida forskare, politiker och publiken genom samtal om aktuella ämnen där forskningen kan göra skillnad vid långsiktiga politiska beslut.

Läs mer om Susanna Alexius och hennes forskning