
Normerande bilder av ansvar – en studie av hur fem börsföretag framställs i svenska medier, 1995–2012
Att analysera hur företag och ansvarsfrågor porträtteras i nyhetsinnehåll vid olika tidpunkter är relevant för att vi ska kunna förstå hur idéer om vad som är ansvarsfullt företagande växer fram och förändras, och hur det i förlängningen också får konsekvenser för ledning och styrning av dessa organisationer.
I den här rapporten undersöks hur frågor om ansvar och ansvarstagande presenteras i publicerade artiklar om fem börsnoterade bolag – H&M, TeliaSonera, Nordea, Electrolux och Clas Ohlson – under 18-årsperioden 1995–2012.
Genom en innehållsanalys visas vilka ansvarsfrågor som dominerar och hur de presenteras i nyheterna, hur företagens beteende värderas (negativt, neutralt eller positivt), och vem eller vilka som får sätta agendan i publiciteten. Analysen lyfter fram tre huvudresultat:
- Stora skillnader i hur företag granskas. Av de fem undersökta företagen åren 1995– 2012 förekom endast H&M kontinuerligt i nyhetsrapportering om ansvarsfrågor. De allra flesta företag verkar först granskas utifrån ett ansvarsperspektiv i samband med att någon typ av skandal eller kris inträffar.
- Mediebilder av ansvar är endimensionella. Företagen tenderar att knytas samman med en och samma ansvarsfråga över tid. Endast ett fåtal ansvarsfrågor får uppmärksamhet, nämligen korruption, arbetsvillkor och miljö. I artiklarna relaterades dessa ansvarsfrågor till ett perspektiv eller ett argument i taget – nyhetsberättandets format tillåter sällan en reflekterande ansats.
- Företagets värdering beroende av vem som spelar huvudaktör. Det spelar roll vems röst som hörs i publiciteten. När journalister och intressegrupper ges utrymme att uttala sig blir värderingen av företaget i fokus mer negativ än när företagen själva ges möjlighet att själva kommentera det inträffade. De som gör sig hörda på den mediala arenan kan därmed i förlängningen påverka allmänhetens uppfattningar om företagsansvar.
Läs rapporten (Score-rapport 2015:4 - pdf)