
Många upplever en press att ta större individuellt ansvar för karriär och hälsa, att konsumera enligt gällande normer, göra rätt val och vinna inträde i rätt sociala sammanhang.
Ämnet diskuterades när Anna Fyrberg Yngfalk och Carl Yngfalk träffade Kulturgeografipoddens Jonathan Borggren på Score en dag i december 2016.
Till grund för samtalet låg en artikel om hälsokonsumtion av Anna och Carl i Organisation och Samhälle. I Journal of Macromarketing har de också publicerat en akademisk artikel i ämnet.
Carl Yngfalk är företagsekonom verksam vid Score, Annas Fyrberg Yngfalk företagsekonom och lektor vid Karlstad Universitet.
Lyssna på Kulturgeografipodden avsnitt 11 - Hälsa, konsumtion och Makt: http://kulturgeografipodden.libsyn.com/kulturgeografipodden-avsnitt-11-hlsa-konsumtion-och-makt#4ZwzQlCcpQ5vI8bK.14
Läs den relaterade populärvetenskapliga artikeln i Organisation och samhälle: http://org-sam.se/ska-vi-konsumera-oss-till-halsa/
Läs den relaterade akademiska artikeln i Journal of Macromarketing: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0276146715571459